Ten tekst będzie swoistym poradnikiem o olejach samochodowych, przejdźmy zatem do meritum sprawy bez zbędnej zwłoki. Dlaczego olej silnikowy jest tak bardzo ważny. Można go troszeczkę porównać, jak krew w naszym organizmie, bez niej po prostu nie możemy funkcjonować. Olej przede wszystkim zapobiega tarciu elementów metalowych, co ciekawe również rozprasza ciepło, chłodząc silnik, a przy tym przedłużając jego żywotność, wyższej klasy oleje również chronią przed osadzaniem się depozytów, jak i redukują utlenianie o tym, też należy pamiętać, że ten olej sam w sobie jest niezwykle istotny, żebyśmy nie narażali się na późniejsze zbyt duże wydatki. Lepkość jest jednym z najważniejszych parametrów, jeżeli chodzi o właściwości oleju. Olej dobieramy względem zaleceń producenta, jednak często widać specyficzną tendencję. Zatem przejdźmy do oznaczeń ow- określają one lepkość środka smarnego w niskich temperaturach i wskazują, że olej można stosować zimą, na marginesie oleje jednosezonowe w przypadku środków smarnych dla motoryzacji, to już całkowita przeszłość. Im niższa liczba poprzedzająca tym olej jest rzadszy w niskich temperaturach, druga liczba po literze w- odnosi się do lepkości oleju w wysokich temperaturach. Warto dodać, że oleje syntetyczne zazwyczaj charakteryzują się lepszą wytrzymałością w wysokich temperaturach, niż oleje konwencjonalne. Olej mineralny, syntetyczny, czy pół syntetyk- jaki olej do silnika wybrać ? Przede wszystkim musimy kierować się zaleceniami producenta danej marki, jak i serwisanta, który kontroluje nasze auto, ale zwróćmy uwagę na takie podstawowe aspekty. Olej mineralny powstaje podczas procesu rafinacji ropy naftowej, natomiast oleje syntetyczne powstają podczas złożonych procesów chemicznych. Co je rozróżnia? Głównie jednolitość. Olej syntetyczny jest jednolity, przez to lepiej sprawuje się w skrajnych temperaturach, jeżeli chodzi o olej mineralny, jego skład nie jest do końca jednolity, ma jeszcze siarkę, węglowodory, przez co ta lepkość jest na pewno zwiększona. Teraz taka pewna hipotetyczna sytuacja, może nawet nie tyle hipotetyczna, ponieważ, często można spotkać się z tym w codziennej eksploatacji, a mianowicie kupujemy auto używane i nie wiemy jaki olej wlać do silnika. Otóż pewna legenda głosi, że jeżeli jest to starsze auto zawsze, obowiązkowo należy wlewać olej mineralny. Moje zdanie brzmi, że jest w tej legendzie ziarno prawdy, z którą jak najbardziej się zgadzam. Zanim powiem dlaczego, trzeba zwrócić uwagę na to, że olej syntetyczny to nie jest jakaś nowość. Pierwszy olej tego typu został wypuszczony 40 lat temu. Oczywiście jest on cały czas udoskonalany i nieco różni się od pierwotnego oleju. Otóż instrukcja obsługi jest dla nas wyroczniom i należy w niej poszukiwać, bo są takie silniki, które nie tolerują w ogóle oleju mineralnego i też na to trzeba zwracać uwagę. Wszystko zależy od technologi, w jakiej został zbudowany nasz silnik. Jeżeli kupujemy samochód mocno wyeksploatowany, taki z bardzo dużym przebiegiem, wtedy wlanie oleju mineralnego bądź, półsyntetyk, może być dobrym rozwiązaniem. Z tego względu, że olej syntetyczny mógłby zaszkodzić.